Wow snel!

Ik wist al wel dat dit jaar snel voorbij zou gaan. Maar nu bedenk ik me dat dit echt het laatste blok les wordt. De vakantie is net voorbij en ben natuurlijk al wel weer toe aan de volgende vakantie! (Ik vermoed de meeste mensen). Maar de volgende vakantie zal ik aan het leren zijn voor mijn examen!

Ik zal moeten leren voor: wiskunde, economie, management & organisatie, geschiedenis, Nederlands, Engels en Duits. De eerste 3 zullen een hoop tijd in beslag gaan nemen. Ik ben er niet heel erg slecht in (behalve m&o dan). Ik heb er wel moeite mee! (wie bied er plusles aan?)

Ik heb al een keer examen gedaan, namelijk voor VMBO-GT. Heel GT is mij alles makkelijk af gegaan dus voor het examen maakte ik mij ook helemaal niet zoveel zorgen. Dit examen gaat mij toch wel wat meer tijd kosten!

Ik heb nu wel geleerd hoe ik sommige dingen misschien anders moet doen! Namelijk Duits ben ik al wel wat beter in geworden maar nog steeds heel langzaam. Op mijn examen was ik ook veel te druk met eerst de hele tekst lezen en begrijpen. Toen kwam ik bij de vraag … en dacht ik what the hell? Wat staat daaaaaar?? Dus woordenboek erbij. Nouwja dus ongeveer 10 minuten bezig met tekst lezen, daarna 10 minuten bezig met de vraag ontcijferen, dan weer terug naar de tekst alles opzoeken. Dan naar de volgende vraag. Toen ik nog een uur had en nog niet op de helft was had ik zoiets van oké. Andere aanpak dan maar? Op het nippertje had ik alles maar ingevuld en half gegokt. ‘niet zo slim dus’. Wonderbaarlijk had ik een 6!

In ieder geval weet ik nu wel dat ik niet eerst de hele tekst uitgebreid moet gaan lezen maar de vraag en dan naar de tekst. Want bij de vraag staat ook in welke alinea het staat. Dat kan me dus per tekst weer 10min tijd schelen om de vragen zelf te ontcijferen!

Dit jaar is mijn allerlaatste examen Engels! Ik ben er heel blij mee want dat wordt mijn compensatie! Ten minste als ik me beter kan concentreren als het laatste examen op het VMBO. Ik had toen namelijk economie als laatste. Maar wat ik op een geven moment vooral aan het doen was, was uitgebreid de klok aan het bekijken en juichen in mijn hoofd. Oooooooh nog maar 30 min en dan VAKANTIE, nog 30 min en dan ben ik van dit hele examen af. Oké nu weer verder! Uhm uhm uhm denk denk? Ooooooooooh nog maar 25 min en dan VAKANTIE, ben er bijna van af! Maar nu nog echt even dit goed maken melissa!

Zo wil ik het dus niet gaan doen! Zal nog wat worden want nu betekend het nog maar .. minuten dan vakantie, dan klaar met HAVO en klaar met het voortgezet onderwijs.

Als ik dan ook nog eens slaag betekend dat een einde van 2 slopende en moeilijke jaren. Ik ga huilen als ik het nieuws krijg! Welk nieuws het ook zal zijn.

Ik kan niet geloven dat het al bijna zover is.

3 gedachtes over “Wow snel!

Geef een reactie

